balQis Bintulu

My photo
-tempat yang paling tinggi di dunia-, Selangor, Malaysia

sEt dALaM miNdA !

January 25, 2011

Penyakit Khas Perempuan

Wanita, baik kerana pengaruh hormon mahupun persekitaran, mudah diserang pelbagai jenis penyakit. Dengan mengetahui jenis dan gejala penyakit yang sering menyerang anda, akan memudahkan anda untuk mencegahnya.


- Alahan Kosmetik
Semua kosmetik mengandungi alergen potensial, misalnya lanolin, pewangi dan pengawet. Alahan kosmetik biasanya menyebabkan ruam pada wajah. Daerah yang paling peka (di sekitar mata) adalah yang paling parah kesannya, misalnya menjadi bengkak dan gatal).

Cara mengatasinya:

*Singkirkan dahulu semua kosmetik.
*Selanjutnya, periksa dengan cermat kosmetik yang akan digunakan. Pilihlah yang tidak mengandungi lanolin.


- Alahan Logam  
Alahan ini dapat ditimbulkan daripada perhiasan imitasi, misalnya perak dan emas campuran, serta emas sempuh. Ramai di kalangan wanita yang mengalami ekzema (gatal-gatal, lelehan, ruam) pada telinga kerana memakai anting-anting seperti ini.

Cara mengatasinya:

*Ganti perhiasan imitasi dengan perhiasan perak murni atau emas murni.
*Pilih juga pakaian yang kancing/pengaitnya yang dibuat daripada plastik.


- Anoreksia Nervosa
Wanita sangat memperhatikan tubuhnya dan percaya bahawa tubuh yang kurus, langsing, dan ramping itu indah. Gejalanya adalah berasa gemuk meski berat badan di bawah ukuran normal, hilang nafsu makan, kelelahan, lemah, makan dengan rakus untuk kemudian dimuntahkan kembali. Gejala-gejala seperti ini sama dengan Bulimia.

Cara mengatasinya:

*Kunjungi doktor/pakar jiwa/pakar kaunseling jika terdapat tanda-tanda demikian.



- Batu Empedu
Batu empedu adalah endapan kolesterol (yang terdapat di dalam cairan empedu) di dalam kantung empedu. Ini adalah akibat empedu tidak dikeluarkan semua dari kantungnya. Jika makin besar, batu-batu ini tidak dapat keluar melalui saluran empedu dan menekan kantung empedu, sehingga menimbulkan nyeri.

Cara mengatasinya:

*Mintalah doktor ubat penghancur batu empedu.* Agar tidak timbul endapan lagi, cubalah menenangkan batin dan fikiran. Ianya boleh dilakukan dengan cara merehatkan diri, meditasi atau terapi spiritual lainnya.
* Perbanyakkanlah pengambilan makanan yang mengandungi vitamin B.

- Campak Jerman (Rubella)
Anda perlu berhati-hati dengan penyakit ini jika sedang hamil. Gejalanya timbul dua hingga tiga minggu seperti sedikit demam, pembengkakan kelenjar diikuti sedikit merah, dan gatal selama 1 atau 2 hari.

Cara mengatasinya:

*Sebaiknya anda sudah mendapat vaksin rubella sebelum hamil, atau segera melakukan vaksinasi setelah melahirkan untuk menghindari kemungkinan jangkitan pada kehamilan selanjutnya.
* Jika terkena, konsultasi dengan pihak doktor supaya tidak menimbulkan sebarang risiko pada janin.

- Depresi/Tekanan/Emosional
Golongan wanita sering kali dianggap emosional, memiliki reaksi berlebihan terhadap sesuatu hal, yang menyebabkannya mudah mengalami stres. Stres yang serius boleh berubah menjadi depresi. Gejalanya adalah seperti mudah tersinggung/marah, bertindak agresif, merasa lelah, sukar konsentrasi, otot-otot tegang, sakit kepala dan perut.

Cara mengatasinya:

*Memerlukan bantuan pasangan, keluarga, atau teman.
*Belajar untuk menerima seadanya keadaan yang dihadapi dan mencintai diri sendiri.
*Rencanakan waktu untuk beristirehat.
-QiS-

No comments:

mutiara kata dari tokoh Islam

ini pun best jugak :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...