balQis Bintulu

My photo
-tempat yang paling tinggi di dunia-, Selangor, Malaysia

sEt dALaM miNdA !

January 31, 2011

piNta BalQiS...

Tak Perlu Mencari Teman Secantik BalQis,
andai Diri Tak Sehebat SulaiMan...

Mengapa Harap Teman Setampan Yusof,
Jika Kasih Tak setulus Zulaikha...

Tak Perlu Mengharapkan Teman Seteguh IbrahIm,
Andai Diri Tak Sekuat Siti Hajar...

Dan

Mengapa Didambakan Teman Hidup Yang Sesempurna Muhammad
Jika Ada Keburukan Pada Diri

psS$stTtt: haHak! ad org prasaN la pulak ble ad pkataan 'balqis' kat atas niyh,,,i wonder who is that...haha~~

January 27, 2011

piNta BalQiS...

"Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku, dosa-dosa kedua ibubapaku, dosa guru-guruku, dan dosa sahabat-sahabatku. Selamatkanlah kami daripada azab kubur dan nerakaMu. Ya, Allah, Kau pimpinlah hatiku ini dalam mencari rahmat dan redhaMu. Bantulah aku dalam membuat keputusan yang bakal merubah masa depanku. Ya Rahman, andai benar dia milikku, namanya yang tercatat di Luh Mahfuz menjadi pasanganku, dirinya yang telah Kau suratkan menjadi pembimbingku, maka Kau bukalah pintu hatiku untuk menerimanya. Tenangkan hatiku andai keputusanku ini benar, dan berikan petunjukmu agar aku tidak tersasar dari jalanMu Ya Robb. Namun, andai bukan dia yang sepatutnya aku dampingi, maka jauhikan aku dari dirinya, kuatkan hatiku untuk menerima ketentuanMu. Kerana aku yakin, Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaMu yang hina ini. Amiinn."

-QiS-

UnTuk waNit@

6 Pesanan Untuk Kaum Wanita yang perlu diamalkan untuk berjaya di dunia dan akhirat


1. Solat di awal waktu. 

Sangat penting untuk wanita menyusun jadual kerjanya agar tidak mengabaikan solat. Ini kerana wanita dibimbangi akan datang kepadanya 3 perkara iaitu pertama kedatangan haid. Yang kedua kedatangan tetamu, dan yang ketiga ialah kedatangan maut. Solat merupakan ibadah pertama yang akan disoal di akhirat kelak dan barang siapa yang melengah-lengahkan solat adalah berdosa. Selain itu wanita juga perlu menggalakkan suami dan mahram lelaki supaya solat di  mana tempat azan diazankan.

2. Istiqamah Ta'lim di rumah.

Untuk mewujudkan suasana madrasah di rumah kita, wanita perlulah membaca ta'lim di rumah dengan istiqamah (berterusan) masa dan ketikanya. Eloklah dibaca bersama anak-anak jika suami tiada di rumah. Disarankan 20 minit membaca kitab dan 10 minit muzakarah. Ta'lim adalah penting supaya kita saling memperingati dan mengajarkan anak dengan hadis-hadis dan kisah-kisah para sahabat untuk dijadikan tauladan dalam hidup.

3. Istiqamah membaca al-Quran dan zikir

Zikir adalah mengingati Allah setiap masa dan keadaan. Barangsiapa yang selalu berzikir, hidup di sisi Allah, dan barangsiapa yang tidak berzikir, mati di sisi Allah. Untuk istiqamah membaca zikir disarankan untuk kita membaca 300 zikir pagi dan 300 petang. Sebagai tanda kita sayangkan Allah, zikirlah dengan membaca "Subhanallah walhamdulillah walaailaahaillallah allahu akbar" sebanyak 100 kali. Tanda kita sayangkan Rasulullah saw, kita bacalah selawat ke atas nabi sebanyak 100 kali. dan tanda kita sayang kepada diri sendiri, kita beristighfar sebanyak 100 kali. Boleh juga kita amalkan zikir tambahan seperti doa Nabi Yunus.."Laailaha illa anta..subhanakainni kuntu minazhaalimin". Selain itu kita banyakka membaca doa-doa maznun..atau doa harian yang Nabi saw ajarkan kepada kita. al-Quran pula akan menuntut haknya jika kita tidak membaca al-Quran di mana hak al-Quran perlu dikhatam 2 kali setahun. Sesungguhnya Allah memberikan pahala yg banyak kepada sesiapa yg membaca al-Quran. 1 huruf diberi ganjaran 10 pahala. al-Quran juga akan menjadi penyuluh di dalam kubur yg gelap gelita.

4. Mendidik anak mengikut sunnah.

Anak yang Allah SWT kurniakan kepada kita adalah amanah yg perlu dijaga dengan sebaiknya. Allah telah mengutuskan baginda Rasulullah saw sebagai contoh tauladan yg baik untuk kita ikuti. Amalan sunnah dlm mendidik anak boleh dimulakan sejak anak berada di alam rahim lagi. Di mana si ibu perlulah banyak membaca al-Quran terutamanya surah Yusuf, Maryam, Luqman dan at- Taubah. Ibu juga perlu menjaga percakapan dan tingkah laku agar segala amalan yg baik yg dilakukan oleh si ibu akan dapat diikuti oleh anaknya.

Setelah lahir, bayi diazankan di telinga kanan agar kalimah yg pertama di dengar adalah kalimah membesarkan Allah. Setelah itu diamalkan perkara yg disunatkan seperti bercukur rambut, aqiqah, dan memberi nama yg baik. Setelah anak membesar, ajarlah dia mengenal Allah dan mentaati perintah Nya serta menjauhi larangan Nya. Setelah anak meningkat dewasa, didiklah anak dengan bijaksana, tidak berkasar dan maki hamun. Dan jadikan dia seperti rakan kita. Ibu perlu rapat dengan anak agar mereka tidak segan untuk menceritakan segala masalah kepada kita. Bila ibu bapa prihatin dengan anak-anak, tidaklah mereka mencari kawan-kawan yg tidak elok di luar sana.

5. Hidup sederhana.

Dalam amalan Islam, yang paling baik itu adalah yg pertengahan. Jadi kita pilihlah untuk hidup bersederhana walaupun kita mampu memiliki kemewahan dunia. Elakkan membazir. Contohnya seperti memasak lauk pauk yg berlebihan, membeli pakaian yg banyak sehingga tak terpakai, membeli perabot yg mahal dan sebagainya. Jika kita hidup mewah, akan mudah timbul rasa riak, dan sombong. Sebaliknya kehidupan sederhana akan banyak mengajar kita bersyukur dengan apa yg Allah berikan kepada kita berbanding dengan org lain yg lebih susah dan menderita daripada kita seperti di negara-negara luar yg lebih miskin dan kemunduran.

6. Menggalakkan suami dan mahram keluar ke jalan Allah.

Dakwah adalah mengajak kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Sebagaimana sabdaan Nabi saw, "sampaikanlah walau hanya dengan sepotong ayat". Dengan dakwah kita menyampaikan apa yg perlu dipatuhi dalam ajaran Islam dan apa yg perlu dijauhkan untuk mendapat keredhaan Allah dan selamat di dunia serta di akhirat. Untuk tujuan itu kaum lelaki digalakkan keluar setiap bulan 3 hari, setiap 3 bulan 10 hari, setiap tahun 40 hari, dan seumur hidup, 4 bulan. Bagi mereka yg keluar di jalan Allah, debu-debu yg melekat pada org yg keluar di jalan Allah, tidak akan disambar api neraka hatta asapnya sekalipun.
-QiS-

January 26, 2011

$uDuT keIn$aFaN..

Kubur setiap hari menyeru manusia sebanyak lima kali :

1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Basmallah sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammad Rasulullah",

supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

Orang yang tidak melakukan sholat :
Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Dzuhur : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Ashar : Dijauhkan dari kesehatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isha' : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

January 25, 2011

$0laT

KELEBIHAN SOLAT BERJEMAAH MENURUT TEORI FIZIK

Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.

Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.

Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail).

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

-QiS-

Penyakit Khas Perempuan

Wanita, baik kerana pengaruh hormon mahupun persekitaran, mudah diserang pelbagai jenis penyakit. Dengan mengetahui jenis dan gejala penyakit yang sering menyerang anda, akan memudahkan anda untuk mencegahnya.


- Alahan Kosmetik
Semua kosmetik mengandungi alergen potensial, misalnya lanolin, pewangi dan pengawet. Alahan kosmetik biasanya menyebabkan ruam pada wajah. Daerah yang paling peka (di sekitar mata) adalah yang paling parah kesannya, misalnya menjadi bengkak dan gatal).

Cara mengatasinya:

*Singkirkan dahulu semua kosmetik.
*Selanjutnya, periksa dengan cermat kosmetik yang akan digunakan. Pilihlah yang tidak mengandungi lanolin.


- Alahan Logam  
Alahan ini dapat ditimbulkan daripada perhiasan imitasi, misalnya perak dan emas campuran, serta emas sempuh. Ramai di kalangan wanita yang mengalami ekzema (gatal-gatal, lelehan, ruam) pada telinga kerana memakai anting-anting seperti ini.

Cara mengatasinya:

*Ganti perhiasan imitasi dengan perhiasan perak murni atau emas murni.
*Pilih juga pakaian yang kancing/pengaitnya yang dibuat daripada plastik.


- Anoreksia Nervosa
Wanita sangat memperhatikan tubuhnya dan percaya bahawa tubuh yang kurus, langsing, dan ramping itu indah. Gejalanya adalah berasa gemuk meski berat badan di bawah ukuran normal, hilang nafsu makan, kelelahan, lemah, makan dengan rakus untuk kemudian dimuntahkan kembali. Gejala-gejala seperti ini sama dengan Bulimia.

Cara mengatasinya:

*Kunjungi doktor/pakar jiwa/pakar kaunseling jika terdapat tanda-tanda demikian.



- Batu Empedu
Batu empedu adalah endapan kolesterol (yang terdapat di dalam cairan empedu) di dalam kantung empedu. Ini adalah akibat empedu tidak dikeluarkan semua dari kantungnya. Jika makin besar, batu-batu ini tidak dapat keluar melalui saluran empedu dan menekan kantung empedu, sehingga menimbulkan nyeri.

Cara mengatasinya:

*Mintalah doktor ubat penghancur batu empedu.* Agar tidak timbul endapan lagi, cubalah menenangkan batin dan fikiran. Ianya boleh dilakukan dengan cara merehatkan diri, meditasi atau terapi spiritual lainnya.
* Perbanyakkanlah pengambilan makanan yang mengandungi vitamin B.

- Campak Jerman (Rubella)
Anda perlu berhati-hati dengan penyakit ini jika sedang hamil. Gejalanya timbul dua hingga tiga minggu seperti sedikit demam, pembengkakan kelenjar diikuti sedikit merah, dan gatal selama 1 atau 2 hari.

Cara mengatasinya:

*Sebaiknya anda sudah mendapat vaksin rubella sebelum hamil, atau segera melakukan vaksinasi setelah melahirkan untuk menghindari kemungkinan jangkitan pada kehamilan selanjutnya.
* Jika terkena, konsultasi dengan pihak doktor supaya tidak menimbulkan sebarang risiko pada janin.

- Depresi/Tekanan/Emosional
Golongan wanita sering kali dianggap emosional, memiliki reaksi berlebihan terhadap sesuatu hal, yang menyebabkannya mudah mengalami stres. Stres yang serius boleh berubah menjadi depresi. Gejalanya adalah seperti mudah tersinggung/marah, bertindak agresif, merasa lelah, sukar konsentrasi, otot-otot tegang, sakit kepala dan perut.

Cara mengatasinya:

*Memerlukan bantuan pasangan, keluarga, atau teman.
*Belajar untuk menerima seadanya keadaan yang dihadapi dan mencintai diri sendiri.
*Rencanakan waktu untuk beristirehat.
-QiS-

c0upLe

c0uple itu haram??? ramai yang tidak mengetahui akan hal ini...sekiranya mereka tahu pun, mereka seolah2 meafikannya [ termasuklah diri yang hina ini,,sewaktu mengetahui kapel itu haram daripada ceramah yang dianjurkan di sekolah pada 2009,,aku seolah2 menafikannya kerana waktu itu aku baru merasai nikmat cinta duniaWi,malahan pernah aku memberontak,,astaghfirullah! b0d0h nya aKu! ini kah manusia yang mengakui islam di hatinya sedangkan menafikan kebenaran??? ma$yaAllah! -maafkan lah hambaMu ini Ya Allah! - tapi,, aLhaMdUlilLaH! pada 21 Januari 2011,,ada seorang hamba Allah yang kembali membuka mata hati aku untuk menerima kebenaran yang hakiki...Hal ini lah yang aku ingin kongsikan kepada reader balqis.. ]

bacalah,,,fahamilah,,,hayatilah,,dan amalkanlah,,
insyaAllah,maka akan terbuka mata hati kita...



"Pehh..cun siot !", kata si A sambil membuat bunyi cencurut laut Antartika.

"Ni kalo jadi bini aku ni tak kuar umah la aku nampaknye", kata si B pulak sambil mengenyit-ngenyit matanya yang hanya terbuka setengah sentimeter."Huiyyo.. (terkesima)", tak lepas pandangan si C melihat si dia yang terkinja-kinja di tepi jalan. Hampir sahaja cecair yang mengandungi enzim amilase di mulutnya terkeluar daripada tempat tadahan.

Beginilah respon kawan-kawan kita apabila melihat perempuan cantik. Pantang lalu depan mata, habis semuanya dipanah oleh mata-mata liar. Mungkin mereka tidak tahu bahawa panahan mata itu akan berbalik pada mereka sendiri akhirnya. Sedih. Kadang-kadang aku sendiri tak kuat untuk istiqamah dalam hal-hal macam ni. Tapi sentiasalah berdoa moga-moga diberi kekuatan oleh Allah S.W.T. supaya kita dapat melawan dan mendidik nafsu yang tak pernah lesu.

Menjaga pandangan bukannya perkara yang boleh dipandang remeh. Ia merupakan suruhan Allah S.W.T. kepada setiap individu Muslim yang beriman.

Firman Allah S.W.T dalam Surah An-Nur ayat 30 :
"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan."
Juga dalam Surah An-Nur ayat 31 :
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka.."

Jika seseorang individu itu tidak menjaga pandangannya, mungkin dia akan terjebak ke dalam maksiat yg lebih besar iaitu ZINA. Kalau ditafsirkan pemerhatian dan mungkin sedikit pengalaman aku, sequence ke arah zina ni lebih kurang begini:

Pandangan > Lintasan hati > Khayalan > Keinginan > Tindakan > Zina kecil > Zina besar


Sebenarnya sequence ni memang reliable jika difikir secara logik akal yang sihat. Malah, ramai ulama-ulama dan ustaz-ustaz yang berpendapat sama seperti pendapat yang aku terangkan di atas tu, iaitu zina besar bermula daripada zina kecil, yang akhirnya bercambah menjadi dahan-dahan maksiat yang merimbun. Zina bermula dengan pandangan yang tidak terkawal. Daripada pandangan sedemikian, kita semakin mendekati zina.Jika pandangan sahaja dah dikhuatiri akan membawa kepada zina, apatah lagi bercouple? Orang yang berakal sihat sepatutnya tiada masalah nak jawab soalan ni.

Aku anggap mereka yang bercouple ini tidak tahu hukum yang sebenarnya. So, artikel ni adalah bertujuan untuk berkongsi dan MEMBERI TAHU. Jika ada sesiapa yang tengah bercouple atau hampir nak bercouple,dan merasakan maklumat dalam artikel ni akan menghalang niatnya untuk bercouple, maka hati-hati. Syaitan itu sentiasa mengajak ke arah kejahatan. Jika ingin mengikut nafsu syaitan juga, then go for it. Tapi ingat azab Allah di akhirat nanti takkan ada penangguhan.Selepas membaca artikel ni fikirlah kenapa Islam mengharamkan gejala 'couple' sebelum nikah

perintah Allah S.W.T. dalam surah Al-Isra' ayat 32 iaitu :
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)."

Terang lagikan bersuluh. Kekejian perbuatan zina ini bukan dinyatakan oleh manusia, tetapi dinyatakan oleh Yang Maha Mengetahui. Apabila Allah S.W.T sendiri mengatakan zina ini keji dan satu jalan yang buruk, sudah pasti kecelakaannya maha dahsyat.

Berbalik kepada penjelasan tentang 'menghampiri', sedangkan menghampiri zina sudah diharamkan, inikan pula melakukannya. Contoh menghampiri zina adalah seperti melihat gambar lucah, berdua-duaan lelaki dan wanita ajnabi, pergaulan bebas antara jantina berlainan (ikhtilat) dan juga melihat aurat orang lain.
(contoh yang paling banyak : berjalan berdua-duaan dan beriring-iringan. Walaupun tak berpegangan tangan, tapi amat menjelikkan)<-- yE! SANGAT32 MENJELIKKAN!!

Kuatkanlah hati kita wahai kawan-kawanku sekalian, supaya kita berupaya menegakkan kebenaran yang satu ini. Jangan sesekali diikut tuntutan nafsu. Jangan sesekali patuh pada ajakan syaitan laknatullah dan tertipu dengan tipu daya mereka. Ingatlah bahawa mereka pernah menipu moyang kita, Nabi Allah Adam a.s. dan Hawa.Merujuk kepada larangan Allah S.W.T. kepada kita supaya tidak menghampiri sesuatu itu, amat jelas bahawa perkara yang dilarang itu dapat memberi mudarat yang besar sehinggakan menghampirinya pun tidak dibenarkan! Ini bertujuan untuk menghindari perkara-perkara mungkar sehingga ke akar-akarnya. Lihatlah betapa kasihnya Allah kepada kita.

Adakah kita ingin mengulang kesilapan Adam dan Hawa sedangkan pengajaran sudah ada di depan mata? Bodohlah orang-orang yang membutakan mata hatinya tanpa ingin mengambil pelajaran.Mengikut kaedah usul fiqh, sesuatu yang membawa kepada haram, maka hukumnya haram.

So, equation ber'couple' sebelum nikah adalah :

couple = menghampiri zina
menghampiri zina = haram
maka, couple = haram 

(very simple equationsmiley-wink )

Tapi, juga ingin diingatkan di sini, apabila ber'couple' sebelum nikah itu hukumnya haram, bukanlah bermakna kita boleh bergaul dengan jantina berlawanan sesuka hati dengan menjadikan alasan "kami tak bercouple, kami hanya berkawan".Berbalas-balas mesej di YM dan tidak lupa mengucapkan selamat pagi dan malam kepada 'kawan'nya yg satu itu diselangi dengan perbualan telefon yang berpanjangan tanpa membicarakan hal-hal yang penting bukanlah jaminan bahawa kita tidak mendekati zina. BUKAN PERKATAAN 'COUPLE' ITU YANG MEMBUATKAN HUKUMNYA HARAM MELAINKAN PERBUATAN KETIKA BER'COUPLE' ITU SENDIRI. Jika anda tidak ber'couple' sekali pun anda dilarang bergaul bebas tanpa batas syara' antara lelaki dan wanita ajnabi.

Ada suatu ketika seorang kawan mempersoalkan tentang bagaimana hendak mengenal calon suami/isteri jika tidak ber'couple'. Ingatlah bahawa Islam itu bersifat syumul. Tidak ada suatu hal pun tidak diajar oleh Islam. Islam telah pun menyediakan garis panduan yang paling sempurna tanpa melibatkan maksiat dalam hal berkaitan mengenali pasangan untuk tujuan pernikahan.

Amat menyedihkan apabila orang Islam sendiri yang menanyakan soalan sebegini. Ia tidak sepatutnya berlaku. Apa ertinya kita menganut Islam jika kita tidak mengetahui ajaran-ajarannya?<-- sgt2 trase! tp,,alHamduliLlah! dengan bantuan artikel yang SANGAT BERMAnFAAT ini,balqis sedar akan hakikat yang sebenar-benar nya... ternyata,Allah aMaT meNyaYangI haMba2Nya~

Cara-cara mengenali pasangan selain daripada ber'couple'.

Sebagai agama yang paling sempurna dan satu-satunya agama yang diredhai Allah, Islam telah pun menggariskan panduan untuk diikuti oleh penganutnya berkenaan hal pra-perkahwinan. Cara yg dianjurkan Islam untuk pasangan yang ingin berkahwin kenal-mengenali adalah melalui cara pertunangan.

Tapi amat menyedihkan apabila paradigma masyarakat tentang konsep pertunangan sudah tersimpang jauh dari kebenaran. Buktinya, pertunangan yang sepatutnya dijadikan tempoh untuk lelaki & wanita HANYA saling mengenali telah dijadikan 'lesen' untuk pasangan tersebut berdua-duaan tanpa mahram, ibarat pasangan yang sudah bernikah. Konsep ini salah sama sekali !

Memetik kata-kata Ustaz Hassan Din dalam Al-Kuliyyah di bawah topik "Jodoh" di TV3 bertarikh 28 Julai 2006 berkenaan konsep pertunangan dalam Islam, beliau berkata, "Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan wanita akan saling mengenali antara satu sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan."

Sebagai contoh,Superman berhasrat untuk memperisterikan si 'Cinderella'. Superman yang sangat faham akan konsep pertunangan pun terus berjumpa dengan kedua ibu bapa si 'Cinderella' dan menyatakan hasratnya untuk menyunting bunga rafflesia di taman (merisik). Apabila ibu bapa si 'Cinderella' sudah bersetuju dan si 'Cinderella' juga sudah bersetuju apabila diberitahu oleh ibu bapanya, Superman pun menghantar rombongan keluarganya untuk meminang si 'Cinderella'. Tidak timbul langsung hal-hal maksiat kan? Kan cantik tu. Dan apabila si 'Cinderella' sudah menjadi tunangan Superman, maka HARAM bagi lelaki lain meminang si 'Cinderella', walaupun lelaki itu adalah 'Professor Gadget' (bukan nama sebenar).

"Lelaki boleh la, kalau perempuan? Takkan perempuan nak merisik lelaki pula, perigi cari timba namanya tu". Mungkin inilah suara-suara yang bakal berkumandang memberikan respon. Ok. Mari kita sama-sama menelusuri kembali sirah perkahwinan agung, Muhammad S.A.W. dan Siti Khadijah r.a.. Saya yakin ramai yang akan mengakui bahawa perkahwinan agung ini dimulakan oleh Siti Khadijah r.a. dahulu. Ini telah pun diajar dalam subjek Sirah di sekolah agama. Pada mulanya, Siti Khadijah r.a. menyatakan hasrat hatinya kepada pakcik Rasulullah S.A.W. iaitu Abbas, agar merisik baginda.

    Setelah baginda bersetuju, barulah keluarga baginda menghantar rombongan meminang Siti Khadijah r.a.. Begitulah yang diajarkan sirah kepada kita. Lalu, apa salahnya jika wanita yg memulakan dahulu? Malah wanita sebegini lebih mulia daripada wanita yang hanya menunggu dipinang oleh putera raja kayangan.

Ustaz Hassan Din juga turut menegaskan bahawa pasangan yang bertunang diharamkan bergaul bebas seperti suami isteri. Mereka masih tetap terikat dengan batas-batas pergaulan antara lelaki dan wanita ajnabi. Tempoh bertunang hanyalah tempoh kenal-mengenal, bukannya tempoh melayan-layan perasaan cinta. Beliau menambah,
"Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak."

     Jika konsep pertunangan ini dilihat dengan mata hati yanang diselaputi iman dan taqwa, akan terzahir berbagai hikmah yang telah ditetapkan oleh Yang Maha Bijaksana. Selain menghindari maksiat, pertunangan juga dapat memelihara maruah kedua-dua keluarga yang terlibat. Kalau pun pertunangan diputuskan, kedua-dua pihak keluarga masih dapat meneruskan silaturrahim yg sudah terbina, tanpa rasa dendam dan benci.Dengan ini, saya menyeru diri saya sendiri dan kawan-kawan sekalian supaya tinggalkanlah maksiat cinta nafsu syaitan laknatullah ini secepat mungkin. Bagi mereka yang ber'couple' tu, cepat-cepat lah break up.[ aLhaMdulIllah! balQis sudah tidak terlibat lagi,, ]Kita ni dah la amal tak banyak, sembahyang pula ada yang tinggal. ditambah pula dengan dosa 'couple' lagi (dosa berdua-duaan, zina mata, zina telinga, zina tangan, zina kaki dan zina hati). Dibuatnya esok mati,macam mana? Memanglah dosa masing-masing tanggung, tapi jika dah mati orang lain juga yang tolong mandikan, kapankan, tanamkan.

Dan janganlah pula kita menjadi orang yang menjadikan hawa nafsu sebagai tuhannya. Firman Allah dalam Surah Al-Jaathiyah ayat 23 :
"Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: Tuhan yang dipatuhinya dan dia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa dia tetap kufur ingkar) dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?"

Apabila sudah diketahui hukum-hukum Allah, maka hendaklah kita patuhinya. Yang haram segera ditinggalkan. Harap kita tidak menjadi seperti mereka yang di dalam firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Jaathiyah ayat 7-11 :

Kecelakaanlah bagi tiap-tiap pendusta yang berdosa; (7) Yang mendengar ayat-ayat penerangan Allah sentiasa dibacakan kepadanya, kemudian dia terus berlagak sombong (enggan menerimanya), seolah-olah dia tidak mendengarnya; oleh itu gembirakanlah dia dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (8) Dan apabila sampai ke pengetahuannya sesuatu dari ayat-ayat penerangan Kami, dia menjadikannya ejek-ejekan; mereka yang demikian keadaannya, akan beroleh azab yang menghina. (9) Di hadapan mereka (di akhirat kelak) ada Neraka Jahanam (yang disediakan untuk mereka) dan apa jua yang mereka usahakan, tidak dapat menyelamatkan mereka sedikit pun; demikian juga yang mereka sembah atau puja selain Allah, tidak dapat memberikan sebarang perlindungan dan (kesudahannya) mereka akan beroleh azab seksa yang besar. (10) Al-Quran ini ialah hidayat petunjuk yang cukup lengkap dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat penerangan Tuhannya, mereka akan beroleh azab dari jenis azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (11)

Bagi mereka yang mungkin sudah agak lama mengamalkan maksiat cinta ini dalam kehidupan seharian mereka, mungkin agak sukar untuk meninggalkannya.[ balQis akui,,memang sangat sukar dan ia memakan masa berbulan2 untuk menghapuskan cinta ] Namun ingatlah firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah ayat 216 :

"..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Dan semoga kita semua diberi kekuatan iman dan taqwa oleh Allah S.W.T. untuk menegakkan Islam di dalam diri kita. Kerana ramai kawan-kawan kita di luar sana yang sudah tahu halal haram tapi masih melakukan yang ditegah mungkin disebabkan mereka tak punya kekuatan. Dan percayalah kepada qada' dan qadar Allah S.W.T., jika ada jodoh takkan ke mana, jika bukan di dunia yang sementara ni, di syurga yang kekal abadi Insya Allah. Tapi jika bukan jodoh, berkorbanlah nyawa hatta anda mempunyai 100 nyawa sekalipun, nescaya takkan kesampaian.

-QiS-

$uDuT keIn$aFaN..

Betapa Miskinnya Kita

Suatu ketika seseorang yang sangat kaya mengajak anaknya mengunjungi sebuah kampung dengan tujuan utama memperlihatkan kepada anaknya betapa orang-orang bisa sangat miskin. Mereka menginap beberapa hari di sebuah daerah pertanian yang sangat miskin.

Pada perjalanan pulang, sang Ayah bertanya kepada anaknya.' Bagaimana perjalanan kali ini?' ' Wah, sangat luar biasa Ayah'. ' Kau lihatkan betapa manusia bisa sangat miskin' kata ayahnya. ' Oh iya' kata anaknya'. ' Jadi, pelajaran apa yang dapat kamu ambil?' tanya ayahnya.

Kemudian si anak menjawab. 
                      saya saksikan bahAwa:

kita hanya punya satu anjing,mereka punya empat.
Kita punya kolam renang yang luasnya sampai ketengah taman kita dan mereka memiliki telaga yang tidak ada batasnya.
Kita mengimport lentera-lentera di taman kita dan mereka memiliki bintang-bintang pada malam hari.
Kita memiliki patio sampai ke halaman depan, dan mereka memiliki cakrawala secara utuh.
Kita memiliki sebidang tanah untuk tempat tinggal dan mereka memiliki ladang yang melampaui pandangan kita.
Kita punya pelayan-pelayan untuk melayani kita, tapi mereka melayani sesamanya.
Kita membeli untuk makanan kita, mereka menumbuhkannya sendiri.
Kita mempunyai tembok untuk melindungi kekayaan kita dan mereka memiliki sahabat-sahabat untuk saling melindungi.'

Mendengar hal ini sang Ayah tak dapat berbicara. Kemudian sang anak menambahkan 'Terimakasih Ayah, telah menunjukan kepada saya betapa miskinnya kita.'

Kadang-kadang kita sering melupakan apa yang telah kita miliki dan terus memikirkan apa yang tidak kita punya. Apa yang dianggap tidak berharga oleh seseorang ternyata merupakan dambaan bagi orang lain. Semua ini tergantung dari cara pandang seseorang.

Mungkin akan lebih baik jika kita bersyukur kepada Allah sebagai rasa terima kasih
kita atas semua yang telah disediakan untuk kita daripada kita terus menerus khuatir untuk meminta apa yang belum kita miliki.

Semoga kita semua termasuk orang-orang yang bersyukur...

-QiS-

$uDuT keIn$aFaN..

Taubatnya MALIK BIN DINAR 
(seorang pemabuk)


Diriwayatkan dari Malik bin Dinar, dia pernah ditanya tentang sebab-sebab dia bertaubat, maka dia berkata: "Aku adalah seorang polisi dan aku sedang asyik menikmati khamr (arak), kemudian aku beli seorang budak perempuan dengan harga mahal, maka dia melahirkan seorang anak perempuan, aku pun menyayanginya. Ketika dia mulai bisa berjalan, cintaku bertambah padanya. Setiap kali aku meletakkan minuman keras dihadapanku anak itu datang padaku dan mengambilnya dan menuangkannya di bajuku, ketika umurnya menginjak dua tahun dia meninggal dunia, maka aku pun sangat sedih atas musibah ini."

Ketika malam dipertengahan bulan Sya’ban pada malam Jum’at, aku meneguk khamr lalu tidur belum shalat isya'. Dalam tidur itu aku bermimpi seakan-akan kiamat itu terjadi, dan terompet sangkakala ditiup, orang mati dibangkitkan, seluruh makhluk dikumpulkan dan aku berada bersama mereka, kemudian aku mendengar sesuatu yang bergerak dibelakangku, ketika aku menoleh ke arahnya kulihat ular yang sangat besar berwarna hitam kebiru-biruan membuka mulutnya menuju kearahku, maka aku lari tunggang langgang karena ketakutan, ditengah jalan kutemui seorang syeikh yang berpakaian putih dengan wangi yang semerbak, maka aku ucapkan salam atasnya dia pun menjawabnya, dan aku berkata: "Wahai syeikh, tolong lindungilah aku dari ular ini"!. Maka syeikh itu menangis dan berkata padaku: "Aku orang yang lemah dan ular itu lebih kuat dariku dan aku tak mampu mengatasinya, bergegaslah engkau mudah-mudahan Allah menyelamatkanmu", maka aku bergegas lari dan memanjat sebuah tebing Neraka hingga sampai pada ujung tebing itu, aku lihat kobaran api Neraka yang sangat dahsyat, hampir saja aku terjatuh kedalamnya karena rasa takutku pada ular itu. Namun pada waktu itu seorang menjerit memanggil-ku, "Kembalilah engkau karena engkau bukan penghuni Neraka itu!", aku pun tenang mendengarnya, maka turunlah aku dari tebing itu dan pulang. Sedang ular yang mengejarku kembali. Aku datangi syeikh tadi dan aku katakan, "Wahai syeikh, aku mohon kepadamu agar melindungiku dari ular itu namun engkau tak mampu berbuat apa-apa". Menangislah syeikh itu seraya berkata, "Aku seorang yang lemah tetapi pergilah ke gunung itu karena di sana terdapat banyak simpanan kaum muslimin, kalau engkau punya barang simpanan di sana maka barang itu akan menolongmu"

Aku melihat ke gunung yang bulat itu yang terbuat dari perak. Di sana ada setrika yang telah retak dan tirai-tirai yang tergantung yang setiap lubang cahaya mempunyai daun-daun pintu dari emas dan di setiap daun pintu itu mempunyai tirai sutera. Ketika aku lihat gunung itu, aku langsung lari karena aku menemui ular besar, tatkala ular itu mendekatiku, para malaikat berteriak: "Angkatlah tirai-tirai itu dan bukalah pintu-pintunya dan mendakilah kesana!" Mudah-mudahan dia punya barang titipan di sana yang dapat melindunginya dari musuhnya (ular). Ketika tirai-tirai itu diangkat dan pintu-pintu telah dibuka, ada beberapa anak dengan wajah berseri mengawasiku dari atas.

   Ular itu semakin mendekat padaku maka aku kebingungan, berteriaklah anak-anak itu: "Celakalah kamu sekalian! Cepatlah naik semuanya karena ular besar itu telah mendekatinya". Maka naiklah mereka dengan serentak, aku lihat anak perempuanku yang telah meninggal ikut mengawasiku bersama mereka. Ketika dia melihatku, dia menangis dan berkata: "Ayahku, demi Allah!" Kemudian dia me-lompat bagaikan anak panah yang dilepaskan, kemudian dia mengulurkan tangan kirinya pada tangan kananku dan menariknya, kemudian dia ulurkan tangan kanan-nya ke ular itu, namun binatang tersebut lari.

Kemudian dia mendudukkanku dan dia duduk di pangkuanku, maka aku pegang tangan kanannya untuk menghelai jenggotku dan berkata: "Wahai ayahku! Ingatlah Firman Allah yang berbunyi "Belumlah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk menundukkan hati mereka kepada Allah".(QS. Al Hadid: 16).

          Maka aku menangis dan berkata: "Wahai anakku, kalian semua faham tentang Al Quran", maka dia berkata: "Wahai ayahku, kami lebih tahu tentang Al Quran darimu", aku berkata: "Ceritakanlah padaku tentang ular yang ingin membunuhku", dia menjawab: "Itulah pekerjaanmu yang buruk yang selama ini engkau kerjakan, maka Allah akan memasukkanmu ke dalam api Neraka", aku berkata: "Ceritakanlah tentang Syeikh yang berjalan di jalanku itu", dia menjawab: "Wahai ayahku, itulah amal sholeh yang sedikit hingga tak mampu menolongmu", aku berkata: "Wahai anakku, apa yang kalian perbuat di gunung itu?", dia menjawab : Kami adalah anak-anak orang muslimin yang di sini hingga terjadinya kiamat, kami menunggu kalian hingga datang pada kami kemudian kami memberi syafa'at kepada kalian". (HR. Muslim dalam shahihnya No. 2635).

Berkata Malik: "Maka akupun takut dan aku tuangkan seluruh minuman keras itu dan kupecahkan seluruh botol-botol minuman kemudian aku bertaubat pada Allah, dan inilah cerita tentang taubatku pada Allah".

*  *  *  iN$aF l@H wAhAi maNu$iA  *  *  *

-QiS-

January 24, 2011

taF$iR

FirmAn Allah SWT yang bermaksud:
(ingatlah) kaum Thamud telah mendustakan (rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas,ketika orang yang paling jahat di antara mereka menerina perintah dari mereka(supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat),maka berkatalah Nabi Saleh kepada mereka: (janganlah kamu ganggu) unta betina dari Allah itu,dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya(supaya kamu tidak ditimpa azab!)(setelahNabi Saleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu.Dengan sebab dosa mereka itu,Tuhan meninpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta ia meratakan azab itu meliputi mereka(sehingga punha ranah semuanya) Dan Allah tidak Menghiraukankesudahan (mereka) yang demikian,(kerana itu adalah balasan yang adil)
suRah al-sYaM$: 11-15

Surah Ini mengandungi 2 maksud iaitu;

1-   Allah SWT bersumpah dengan makhluk ciptaanNya yang besar bahawa manusia yang mahu membersihkan jiwa dan berbudi mulia pasti akan jaya 

Sebaliknya manusia yang mengotorkan jiwanya dan merugikan dirinya dengan perbuatan jahil pasti akan mendapat kerugian..

2-     Kisah Kaum Thamud sebagai lambang kepada orang yang mengotorkan jiwanya kerana itu mereka berhak mendapat seksa daripada Allah SWT

Dalam Tafsir al-Misbah menyebut : Awal surah ini menyebut sekian hal untuk menguatkan sumapha ALLAH SWT bahawa yang mengotorkan jiwanya pasti dalam kerugian

Akhirnya pun menghuraikan kesudahan yang dialami oleh yang mengotori jiwanya itu,iaitu Kaum Thamud yang dibinasakan ALLAH di dunia ini.


Demikian ayat-ayat surah aS-$YamS merupakan satu kesatuan yang saling berkait semua ayat-ayatnya dan bertemu awal huraiannya dengan akhirnya...


-QiS-

January 22, 2011

Jang Geun Suk - What Should I Do [ENG lyrics]





what should i do

http://www.emagasia.com/korean-songs-and-lyrics-park-da-ye-what-should-i-do

Jang Geunseok - Goodbye, english subs



good Bye dear!

Eo tteok ha jyo ba ra man bo ne yo
Jjal beun in sa jo cha geon nael su ga eopt ne yo
Si ri do rog cha ga un nae son jab a ju ji ma
I je neun gu man bo nae ya ha jyo

Eo tteok ha jyo meor eo jyeo ga ne yo
Ga seum ga deug nun mul man cha o ne yo
Ae sseo gam chwo bwa do meon chul su ga eops eo yo
Kkeut nae jap ji mot han I mam eur eo tteok ha na yo

Sa rang haet deon geu gi eog eun noh ji mar a yo
Da si ut ge hae jur da reun sa ram man na do
A peun I byeol kka ji do geu dae ra da haeng I jyo
Seul peun nun mur mo a seo an nyeong

A mu geot do hae jun ge eopt ne yo
Mot na ge do sang cheo man nam gyeot ne yo
Byeon hae gan mam jo cha gam ssa an a jun sa ram
I jen bo nae ya har geu dae reur eo tteok ha na yo

Sa rang haet deon geu gi eog eun noh ji mar a yo
Da si ut ge hae jur da reun sa ram man na do
A peun I byeol kka ji do geu dae ra da haend I jyo
Sum I meoj eur man keum a pa wa nun mul heul leo do

Haeng bok haet deon geu gi eog eun noh ji mar a yo
Da si ut ge hae jur da reun sa ram man na do
A peun I byeol kka ji geu dae ra da haeng I jyo
Dah ji mot han nae sa rang I je bo nae ya ha jyo

O jig na reur ut ge har sa ram geu dae ppun in geol
Sa rang I gip eo jyeo ma eum I a pa wa do

Haeng bok haet deon geu gi eog eun noh ji mar a yo
Da si ut ge hae jur da reun sa ram man na do
A peun I byeol kka ji geu dae ra da haeng I jyo
Seul peun nun mur mo a seo nae ga hal su it neun il

Annyeong~

January 19, 2011

meNguMp@t ??

Salah satu sikap buruk yang ada pada manusia adalah mengumpat atau mengatakan sesuatu perihal seseorang.kalau yang diumpat itu musuh merekamaka semakin bersemangatlah mereka sehingga akhirnya tanpa mereka menyedari mereka tergolong dalam golongan yang melakukan fitnah.
Rasulullah S.A.W bersabda:
mengumpat itu adalah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya (riwayat muslim)
Memadangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat,ia diasamakan seperti memakan daging saudara seagama.Manusia waras tidak sanggup memakan manusia,inikan pula daging saudaranya sendiri. 
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina.Sesungguhnya orang yang melakukan zina,apabila ia bertaubat,Allah akan menerima taubatnya,dan sesungguhnya orang yang melakukan umpatan tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampunkan oleh orang yang diumpat (riwayat ibnu Abib Dunya dan ibnu Hibban)

Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan,maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa.hakikat inilah yang perlu direnungkan bersama...


 

January 18, 2011

perpisahan terjadi juga!

pabila peristiwa silam diungkap....

Pantai Indah sEa ViEw Res0Rt

16 NovEmBeR 2009

 Kami [ Balqis syahiirah,Nur Diyana,Fathanah Hanan,Aqil iZZuddin,Muhammad lukmannul hakim & Muhammad zulhilmi] bertolak dari sekolah,[ naik van abang lukman ] menuju ke Pantai Indah di jeram, mewakili SMK PunCak ALam untuk mengikuti Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan(RIMUP 09).


          
Kami adalah yang paling awal sampai di situ..[ ishk,janji pukul 10 daftar,,alih2 12.30 jugak start nya ]. Kami yang mewakili sekolah masing2 dikumpulkan di padang Resort tu, di bawah beberapa buah khemah..kemudiannya,setiap se0raNg dari kami dberi nombor,,,balqis no 18,tonah 17,Nana lak 19,,,budak2 laki tadi, balqis tak kisah pun diorang nombor berapa,,dorg pun ntah ke mana ntah hilangnya,, balqis taktahu la. dengan blur nye, kitorg trima je la no tu..ada udang di sebalik Batu! rupanye nombor tu untuk nombor kumpulan,,abesla!!  -__-"   ishk,,,tak best nya~ tepisah dari Nana dengan tonah,,walaupun time tu balqis tak berapa rapat sangat dengan dorg berdua..

semua orang dah ada dalam kumpulan masing masing..fasilitator bagi kertas kosong kat setiap kumpulan untuk isi nama ahli kumplan.. balqis pulak, tiba tiba je amek ktas tu,suruh budak2 skola rendah tulis nama dorg..yang aneh nye, dalam kumpulan 18, ad sorang je bdak lelaki sekolah menengah,,Balqis dengan Mus je pleajar sekolah menengah,perempuan [ Musfirah Bt Mohamed Roznan <-- kawan baru Balqis kat sana.. ] kami berdua berbincang,biar bduak tu yang jadi ketua kita la , memandangkan dia je kumbang yang boleh memimpin. Mus setuju je. lalu balqis pun pergi la kat dia, suruh dia isi nama [ owh, nama dia faris,ok. ] bila selesai, balqis pun pegi bisik kt Mus, "nama ketua kite faris tau,tapi dia tu macam pendiam je,boleh ke dia memimpin? "  balqis tak ingt la ape yang mus cakap lepas tu..[ hehee~ ] ahli kitorg sumenye ad 19 org.. List nye balqis still simpan tau.. ingat nak pergi liminate tapi tak terbuat sampai sekarang -.-

tengah sy0k syok fasilitat0r tu bagi taklimat, tiba2 angin kencang menyerang khemah  RIMUP. sume panik! balqis pulak tiba2 berubah jadi macam orang lain. Balqis lebih utamakan budak2 sekola rendah kumpulan balQis(padahal,baru kenal muka je masa tu) balQis kumpulkn diorang kat dalam dewan setelah fasi suruh sumua berlindung dalam dewan. Dari dalam dewan, balQis nampak Aqil, Lukman dengan Zulhilmi bertarung, menyelamatkan khemah [ wah~g00D j0B boYz! ]
   
bila matahari  'wanna sleep', baru la kunci bilik diagihkan. balQis ingat lagi, fasilitator tu kata,siapa yang dapat bilik kat tingkat 4 dan ke atas SAHAJA yang boleh guna lif.  cari punye cari. . . WaH! bilik kitorang tingkat SeMbIlaN! yakni tingkat yang PALING aTaSsetelah sume merungut,fasi terpaksa mengalah dengan membenarkn kami memilih ahli rumah masing2  [ HAHA. jahat betul -.- ] malam tu, tak ingat la buat apa, tp yang balqis ingat, kitorang sume solat maghrib & isYak secara berjemaah. rasa tenang je :')

    time dalam bilik lagi la. sy0k tak terkata. ambil gambar guna fon Nana sebab dia sorang je yang bawak. tapi,dapat amek dalam 4 keping je sebab tiba2 je fon takboleh ambil gambar.  kitorang pun tak tau kenape, nana kata bateri still full. . .  bile cuak menyelubungi diri, terus tak jadi nak check ape puncanye [ time ni balqis takda fon lagi] Yang paling takboleh lupa, 'peristiwa tu' haha! [ biyala ia menjadi rahsia kami bertiga ] tapi the best part,kitorang dapat bilik utama yang bilik airnya ada bath tub! huhu.. 1st time guna bath tub. malam tu kitorang sembang2 atas katil yang gedabak besaq tu,smpai pukul 1 lebih..


    *        *        *

17 NovEmBeR 2009

 0550 # bila bangun, Balqis perasan sesuatu yang aneh! muka nana dengan Tonah monyok je. balQis tnye la, 'kenapa?' t0nah said ''hish..balQis tido lasak la!tonah dapat tido seciput je. nak tau tak,malam tadi time tonah terjaga, balQis kongker sampai tengah katil! tempat balQis kan kat hujung sana  :\' hah?? yeke? mana la sy perasan. maaf. nama pun time tido kan,mana nak perasan apa yang kita buat. sori    T_T

dengan tegopoh gapahnya kitorang bertiga turun ke bawah nak solat subuh samasama. alamak! lif pnuh la. jadi,untuk cepat kan perjalanan, balqis ajak dorang gune tangga [ even balqis sdar ktorg kat tngkat 9 time uh ] -tepaksa. lagi pun, trun je koT. no big deal la.

0700 # Kami dikumpulkan di padang yang semalam tu untuk buat senaman pagi
$enaMan  1: Tarian p0c02. balQis taktahu poco-poco tu apa. jadi, balQis ikut je.
$eNaMaN 2: chicken dance. ada gaya kepak itik la, ape la , macammacam lagi.klaka..makin lama makin laju tarian nya. last2, balqis takBuat pun. malu la -__-'

TENTATIF PROGRAM RIMUP  
(erkk,,abaikan sgale tlisan cakar ayam 2 )


0800# Team w0rk. Itu yang tertulis dalam tentatif program kat atas ni. fasi bagi 1 kertas mahj0ng dengan 1 mineral botol yang penuh dengan air untuk setiap satu kumpulan 

Tugasan 1: letak botol tu tengah2 ketas mahj0ng yang ditegangkan, then bawak sampai ke garisan penamat. sume tecengang untuk beberapa minit. [ MACAMmana nak buat? dah la kena stabil kan botol tu, kertas tu pulak takBoleh koyak walau sedikit. -.-  kump 18 berjaya, tapi elok je nk cecah kaki kat grisan penamat,btol jd ta seimbang lalu K0YAK!!!! SABAJELA~ haDoiyyy, tak dapat la kumpul mata! [ setiap kump. yg menang akan dberi mata, yg kalah akan dipotong markah <--- yg paling sikit akan diDenDa ] tapi kumpulan saya dpat la jugak mata kesian. hehe~  ^_^

1000# minum pagi dengan kawan masing2 [ huish~ baru la dapat lepak dengan kawan sndiri, asek dengan kump je~ dah la tak knal sapa saPa ~.~ ] balQis ingat lagi, tonah cakap camni, 'balQis cEpat sesuaikn diri ouh, kejab je da rapat dengan ahli kump. sndiri.  <== ayat ni lebih kuRang je, sebab benda ni berlaku tahun 2009, mana la ingat sangat. eh, kejap, t0nah ke yang ckp? ke Nana ? entah. haha -.-

tugasan 2: Setiap kumpulan diberi sebuah kerusi, belon & seutas tali [ talinya halus, cumanya, dia tebal sikit je dari benang ] ikat belon yang da dimasukkan udare dalamnya kat tengah2 kerusi, pastu ahli kena buat bulatan. yang tengah2 kena pegang kerusi, jgn smpai jatuh. yang ktua dengan penolong pulak, lilit tali tu sekeliling ahli yang membentuk bulatan tu, then ikat mati [ balQis jadi penolong tak rasmi -^_^- ] tapi tali jgn putus,jgn pegang belon, belon jangan terlepas dari kerusi, & krusi kena steady je. INI SATU PEYIKSAAN  ke cabaran?? -.- tapi, kalau tak silap ktorang menang. time aktiviti kumpulan blangsung,balQis terlupa nak tengok kump. nana ngan tonah. hehe , maaf la!

*  *  *      makan    tengah    hari      *   *   *

time makan lagi best! bayangkan. beratus peserta RIMUP 09 kene berbaris dalam 2 barisan SAHAJA untuk ambik makanan. time berbaris, tserempak dengan Aqil. BalQis ingt lagi, si aqil tu cakap ''laaaa, muka korang lagi ! takda muka orang lain kah? ' 
penyepak kang~ 
memang la~ dah kitorang pun join rimup ni, mmg akan tesrempak la kita. <-- nk je ckp kt aqil tu, tp ktorg just cakap, '  biar la -.- '


1430# Kami  dibawa ke pesisir pantai, !سبحان الله  indahnya pantai tu! sesuai dengan nama dia ; Pantai Indah. Tugasan 3 :tugasan yang paling menyer0nokkan sepanjang balQis hidup di bumi ALLAH s.w.t ni. explorace.

1st task, satu kumpulan kena nyanyi lgu tentang ibu. [ lirik dye : oh ibuuu, kau disiram bayu pagi, kehilangan terasa kini..etc.. ]yang tak boleh bla nya, cuma balqis je yang mengaku tahu lagu tu(xtau la dorg lain tahu tp buat buat tak tahu).ctpaksa la balqis nyanyi dulu baru nyanyi sme2 [ malu kay! balqis mana pernah nyanyi depan orang rmai. benci betul] lagi balqis malu, ktua kump balQis tu pandang smacam je! tahu la suara orang tak sdap. . . . lepas selesai nyanyi, kena buat kraftangan mnggunakan bahan semula jd yg ada kat pantai tu [ alm smula jd? sampah je yang balqis tengok. -.- ] tak ingat la apa yg kitorang hasilkan, tapi ia berasaskan kulit kerang yang bersepah. . 

   Lupe lak~  sblom kitorg dibawa ke pantai ni, tiap kumpulan diamanahkan bawak belon yg ada air kat dalam sepanjang aktiviti pantai ni. sape lagi kalau bukan ketua yang pegang. hihiii [ jahat betul ] tugas seterusnya, say 'saya sayang malaysia' dalam 3 bahasa yang berlainan dengan fasih. kitorg pilih ktua tuk ckp bhse arab(sebab balQis tengok, dia pakai lencana Sekolah Menengah Agama apa ntah) dua bahasa lag tak sure la. bahasa tamil ngan bahasa france kot...kot la. next,ktorang kena bina istana pasir. wah~ balqis tak prnah pun buat istana pasir. yay!  ^__^ time nak buat benteng istana pasir tu, balqis rasa macam tak sedap hati je. balqis buat2 la btul kan tudung . rupanya ktua tu tengah pandang balqis semacam je. terus bdebar. [ ceWah! ] bukan berdebar tu lah! balqis ada buat salah ke? tapi balqis buat macam takda benda berlaku. then truskan aktiviti bina benteng istana tu dengan perasaan yang kononnya tenang. Then, TAMAT sudah aktiviti pantai. 0nTheWay nak balik ke padang sukaneka smalam tu, balqis prasan yang si ketua ni asyik pandang balqis semacam je. sejak bila pun balqis taktahu. (apa masalah dia? -.- )mungkin  balqis ni yang pRaSan lebih kot. haha -.- 
*  *  *    makan    Petang    *   *   *

 time makan, balqis crite la psal ktua tu kat tonah ngan nana. and guess what. dorg kata macam ni, ''aiYyok! balqis. . . . . dia suka balqis kot?'' balqis said,''saya tak pastila. mungkin saya yang perasan dia pandang kot. ntah2 dia pandang istana tu ke, tapi saya yg terprasan. ntah la,tak sure'' ah. biarlah, asalkan dia bahagia. time kitorang nak balik bilik, terserempak la ngan ktue balqis tu duduk2 dengan 2 org jejaka yang tak kurang kacak. HAHA -.- balqis bisik kat dorang, tula ketue sy. 

Nana :"eh,yg sbelah tu ktua Nana!"
Tonah : ''yg sorg tu ktua kump. tonah la. eh, kebetulan, kita schoolmate, ketua kita pon satu skolah[ sebab nmpk dorg pkai t-shirt sekolah yang sama ] haha,elok la tu, skandal masing masing!''
balqis : "macam2 la korg ni. tak mungkin la saya suka kat orang yang saya tak knal.."

 Malam melabuhkan tirainya dengan tenang tanpa gangguan

lepas solat maghrib & isyak berjemaah, bacaan Yassin dibuat. pastu ada tazkirah ringkas dari ustaz skola mana ntah. ringkas dan best.

2045# kali ni,ustaz Yazid yang kendalikan program. ustaz Yazid ni abang ustaz tajul yg pernah ajar kt SMKPA tahun 2008. memule ingatkan ustaz tajul,tp ustaz yazid tu macam tahu je ape yg balqis fikir, blyau knalkn diri blyau dengan nme mohd Yazid,bukan Tajul ariffin ye..,rmai yang konfius,,kate blyau mlm tu~

ta ingt la ape yang ktorang tonton kt slide mlm tu, tapi yg pastinya, balqis TERpaksa duduk seblah ketua sebab tmpat sangat la luas! nak bergerak pun tak bebas. sebab rasa diri ini diperhati. haha! entah la. balqis je kot yg prasan sorang sorang. eh, kalau betul betul macam mana?  :D  ktorg sume nyanyi lagu wali band dengan lagu tajuk dia, kenangan terindah. time nyanyi2 tu,balqis teringat peristiwa kat pntai tadi ^_^ lepas sr0n0k nyanyi2, sume kena buat bulatan kumpulan masing2.

Tugasan 4: kira2 jam 2230, ketua dengan penolong kena pergi depan, ambil dua kertas mahj0ng + marker pen. tapi balqis malu tak bersebab. so, balqis suruh Mus yg pergi depan. haha! apela, peluang keemasan dibiarkan terlepas cantu je! mata yang tadinya ngantuk terus segar. haha.

tiap kumpulan kena buat baju 1 Malaysia dari kertas tu. ktorang wat bju kbaya, ber cutting kan & berbutangkan cheongsam. kain nya ala2 kain kembang gitu! modelnya budak sekolah rendah, comel je budak tu pkai baju rekaan mus. Tp ktorang tak menang. kump mana ntah yang menang. tak ingt! tak pntg pun untuk diingt. bila jam menunjukkan angka 12, barula aktiviti nya selesai. tu pun sebab budak2 sekolah rendah ramai yang tersenggok senggok tahan mate. [ kt RIMUP tu,majority murid skola rendah.yang kami ni, jd minority je~ ] sedih. eh, tak. bangga sesaat.

bila sume da naik bilik masing2,ktorg buat bnda jahat~~~~ kitorang bawak maggi kat bilik senyap2. hahah! biarlah.  laSt night pun, nak berkira apa? time nak pergi kt mesin beli maggi 2, punya la terkejut. rupanya ramai yang plan macam kitorang. haha! jd, kalau kena tangkap, bukan kitorg bertiga je. haha. tapi nasib baik la tak terkantoi malam tu. hehehe~~ maaf la fasi2 skalian. lepasni kitorang tak buat dah. janji.

ktorang beli dua je,maggi kari. balqis taKnak makan, tapi dorang kata, 'sharing is caring!' jadi balqis angguk je la. punye la seksa nak bawak naik atas. dengan air panas nya! dengan nak cover line supaya tak terkantoi. haish~ [ tula ! buat jahat lagi~ ] malam tu kitorang tido awal jugak la sebab penat yang amat sangat..

*            *          *

18 n0VeMbeR 2009

0525# <-- awal 25 minit dari semalamnya. terbangga 4 saat.

macam biasa, solat subuh bjemaah [ wat kali terakhir. T_T ] rasa sebak sangat. tapi balqis pujuk hati and said,  'takpa2, lepas ni ada aktiviti lagi.

dalam tentatif program, tertulis 'SLOT PERKASA WAJA', tapi yang tercatat di situ, fasi crita tentang suBjeK seJarah! da la balqis time tu SANGAT SANGAT TERAMAT SANGAT tak suka dengan sejarah. seriously. macam biasa line up in group. kali ni balqis duduk selang 1 dari ketua sebab sume ahli tanak duk dpan. -.- bagus betul. -.- ktorang sume bersalam salaman + bermaaf maafan bila habis dgar ceramah. time ni la, balqis suroh ahli2 bg nama pnuh,no fon,mail nagn nme skolah kt balqis.saje. simpan wat kenangan..(niat asal nak tahu nama pnuh ketua tu je. HAHA) balqis simpan lagi tau. lepas habis sl0t pkasa waja tu, ustaz yazid pasang lagu kenangan terindah. kalini balqis lak yang tengok2 ktue tu. [ lalalaa ] bile high note part, budak2 skola rendah ni layan se layan2 nye lagu tu, sampai riuh jadinya 1 dewan tu. pastu nyanyi lgu kasih sayang -sixth sense- time ni la balqis touching secara tiba tiba. balqis nangis dalam diam. sedih sebab dapat kenal dengan dorang cuma 3 hari. balqis buat2 la tunduk spaye takda sapa nampak,takTahu la kalau ktua tu nampak jugak..tak sure... (isk, kenapa balQis perasan sangat ni -.- ) then sarapan pagi kul 1130. lepas minum pagi, sume bratur tuk amek baju rimup09



1330# sume bkumpul bile da solat zohor, [ tp kali ni solat sndirian je.ni yang touching ni ! ] Perasmian Penutup dibuat di padang. dlm ucapan pnutup pegawai PpD [ kot ] bliau cakap, ni taun ptama budak sekola menengah dengan sekolah rendah dicampur dalam program rimup ni.  taun dpan akan di buat cani lagi sebab dapat nampak semangat kerjasama walaupun jarak umur jaooooh beza. cantu la lbh kurang ucapannya. setidak tidak nya, balqis dengar ucapan tu kan? haha~ <--  terbangga lagi sekali.    

prasmian pnutupan habis pukul 2 suku. tapi abang lukman tak smpai2. time tengah tunggu abg lukman dtg, yg tinggal cma 'skandal ktorang' dengan ktorang je. suka pun ada jugak..hihi. menyempat la jugak kitorang beli aiskrim untuk hilangkan bosan. lebih kurang pukul 3 camtu baru namp kelibat abang lukman. ALHAMDULILLAH.


tamat la sudah pengalaman RIMUP yang terpahat kukuh dalam ingatan balQis.

terimaKasihBaca. Assalamualaikum warahmatullah.

Ps$tt: time ktorg buat aktiviti senaman pagi selasa tu,ada asap hitam bkepul2 kt udara. bila tengok dari tingkat atas skali (bilik kitorang) ada ssuatu terbakar. nmpk la jugak ada ahli bomba padam kan api [ tp tak minat lak nak tahu apa yg tebakar sebab masa tu dah terlambat nak turun berkumpul kat bawah ]

dorang ni single lagi. haha (tak la. saja nak tunjuk, ni la muka2 budak laki yang iku ktorang)





Gambar kitorang? tak payah la. 
sekian terima kasih.

-Qr Forever-

kump 18-OptImI$

January 7, 2011

CinT@...4

sambungan dr CiNt@...3

MeMa$@Ng k0mPa$ CiNt@
 
 
kompas itu berfungsi menggunakan jarum magnet.Tanpa sempadan magnet,kompas tidak akan wujud.Begitu juga dalam kehidupn,anda perlu mewujudkan medan magnet yang sahih dalam kehidupan anda tidak tersasar.[ kdg2 aku rse blog aku ni jd cam tmpat aku ceramah lak! ^__^ ,start tules je,ayat cam apew je~].
Untuk memasang kompas cinta seharusnya magnet itu diperjelas ciri2 nya supaya mampu menunjukkan arah kiblat yang betul.
Ada 3 jenis magnet yang perlu diketahui ciri2 nya sebelum ia menjadi kompas;
  1. MagnEt KaRi$ma
  2. MaGnet NyaH ZiNa
  3. MagNet BaHagIa
Mengapa 'magnet' dipilih??kerana nama magnet itu sendiri yang membawa sifat saling menarik..Oleh itu, [ceyh~ baku nye bhse!] sentiasa berada dalam ingatan anda. Apabila magnet itu telah terpasang kemas di dalam minda,barulah ia akan memberi kesan dan perubahan dalam jiwa setiap kamu yang baca...
[ nk rehat kn mate,,,huish~skt mate aku.. ]
[ bersambung... ]
-QiS-

CiNt@...3

sambungan dari CiNt@....2

Pernah seorang Mahasiswa bertanya melalui 'SmS'."bolehkah saya berkawan dengan seorang muslimah demi ukhuwah fillah?",,"wujudkah couple islamik?saling berhubung sekadar $m$ tetapi tidak pernah bersua atau berdua-duaan.Adakah dibenarkan syarak?"..Hal2 ini sering ditanyakan oleh remaja yang mahu mencari hubungan teruna dan dara yang selamat dari doSa.Kebanyakan yang bertanya soalan ini jika dijawab,"couple adalah SaLaH di sisi syarak" mereka akan bertanya lagi,"Benarkah?apa dalilnya?Mana hujahnya?"Maka perbincangan itu akan menjadi panjang lebar.Kadang kala masa membatasi untuk huraian terperinci.
Pertamanya anda harus memahami apa yang dimaksudkan dengan couple.Apabila seseorang menjalinkan hubungan dengan wanita asing yang bukan isternya,maka itu dianggap sebagai couple.[ Begitu juga sebaliknya ]. Couple biasanya diistilahkan kepada sebarang jenis hubungan percintaan  dengan yang BUKAN MUHRIM & TIDAK MENERUSI AKAD NIKAH SAH.
Pasangan yang bercoupletidak menghiraukan halal haram,malah amat cenderung untuk melakukan zina Maka hubungan ini sudah terang lagi bersuluh bahawa ia adalah haram dan boleh menjerumuskan diri dalam dosa zina.
Ukhuwah Fillah pula bagaimana?Atau melayunya,bagaimana hubungan persaudaraan kerana Allah dijalinkan?Ukhuwah Fillahdapat ditafsirkan sebagai sebuah persaudaran yang dibina kerana mahu mencapai keRaedHaan Allah SWTIa mengikut batasan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW dan TIDAK BERCANGGAH DENGAN SYARAK.Mereka yang bersausara kerana Allah amat cenderung berbuat kebajikan.Mereka amat menitik beratkan soal halal haram dosa dan pahala.Mereka adalah orang2 yang berbuat baik kepada sahabat2 mereka.Mereka sangat takut kepada dosa..

UKHUWAH FILLAH SEBELUM NIKAH 
UNTUNG ATAU SIA-SIA?
Sebahagian remaja yang bercinta dengan pasangan yang bukan muhrim tetap merasakan bahawa mereka bersahabat kerana Allah SWT.Mereka mengatakan bahawa mereka tidak berhubung melainkan jika ada perkaran penting sahaja.Meraka tidak pernah bersua dan tidak pernah keluar bedua-duaan.Mereka tidak melakukan perkaran yang haram atau melanggar syarak..

  Andaikan sahaja seorang remaja memberitahu,
"bolehkah saya menjalinkan hubunagn Ukhuwah Fillah  dengan seorang muslimat?Saya hanya menulis mesej apabila perlu sahaja.Saya tidak pernah bertemu dengan nya atau bercakap perkara yang tidak senonoh.Bolehkah?"
Lalu ditanya kembali,"Apa yang awk maksudkan menulis mesej yang perlu?"
"Apabila ada hal2 yang penting sahaja"
"contohnya?"
"ermm,,bertanya khabar tentang pengajiannya,jika dia sakit saya akan menyuruhnya makan ubat"
"Pentingkah bertanyakan hal2 sebegitu?Jika anda tidak bertanya,adakah dia akan mati dan akan menjejaskan akidah Islam didadanya?"
"Bukan setakat itu sahaja ustaz,saya sering menasihatinya agar berbuat yang makruf dan mencegah yang mungkar.Kami saling memberi peringatan antara satu sama lain.Kadang2 saya mengejutkan dia untuk solat tahajud dan mengingatkan dia melakukan solat DuHa"
Apa Pandangan Anda?Adakah Tindakan Remaja Ini Wajar?

"Oh,itu usaha yang baik,Adakah awak pasti yang dia bangun bertahajud setelah awak kejutkan dan bersolat duha apabila diingatkan?"
"Sudah tentu saya pasti"
"Bagaimana awak pasti sedangkan awak tidak pernah bertemu dengannya?"
"Dia cakap sendiri"
"Awak percaya?"
"Mestilah saya percaya"
"Bagaimana jika suatu hari nanti awak sudah tidak menyukainya dan awak tidak lagi memberinya nasihat dan peringatan.Adakah awak yakin bahawa dia akan terUs melakukan ibadah itu dengan istiqamah?"
"Saya harap hal itu tidak akan berlaku.Kalau boleh saya mahu hubungan ini berkekalan.Saya akan sentiasa menyukainya kerana Allah"
"Awak yakin bahawa jodoh ada di tangan awak?"
"ulp! Memang jodoh bukan di tangan saya,Tapi InsyaAllah saya akan menjaga dia dengan baik"
"InsyaAllah itu makdsudnya mungkin atau pasti "
"mungkin.......," jawan remaja itu dengan serba salah.
"Ok,Katakan awak tidak ada jodoh dengannya?Agak2 dia akan menjadi wanita  yang solehah atau dia juga akan kecewa dan berubah perangai??"
"Itu saya tidak pasti,mungkin dia akan berubah,mungkin juga tidak."
"Terlalu banyak kemungkinan,saya bimbang semua usaha awak adalah sia2.Alangkah membazirnya masa dan tenaga awak jika wanita yang awak jalinkan hubungan itu bukan ditakdirkan menjadi isteri awak.Sebab awak sendiri tidak pasti adakah antara awak berdua akan punya jodoh.Jika awak ditakdirkan berpisah dengannya,belum tentu dia akan menjadi wanita solehah."
"Tapi,sekurang-kurangnya saya mencuba."
"mana lebih baik?jika awak mencari ilmu secukupnya dan mendidik seorang wanita yang sudah sah menjadi isteri,masa awak tidak akan rugi,hasilnya juga mudah untuk dipastikan, awak tidak perlu merasa rugi atau serba salah."

"Atau awAk lebih suka menjalinkan hubungan dengan seorang yang awak tidak pasti adakah dia abkal isteri awak.Lalu awak mendidiknya dalam keadaan tidak pasti adakah dia berubah atau sekadar '0m0ng k0s0ng'.Mana satu yang lebih baik??"
Remaja itu pasti tersenyum,,
"Sudah tentu lebih baik menjalikan hubungan dengan isteri yang sah  ^__^  "








Inilah yang ingin dinyatakan kepada sesiapa sahaja yang ingin menjalinkan hubungan kerana Allah.Pastikan anda tidak melakukan sesuatu yang sia2 atau belum pasti hasilnya.alangkah ruginya jika berusaha menanam tanaman yang belum tentu menjadi milik anda.Sebaiknya biarlah miliki dahulu sekeping tanah yang jelas milik anda,lalu bercucuk tanamlah atasnya dan nikmati hasil yang baik..
~ $HaRiNg !S caRiNg ~
-QiS-

January 4, 2011

CiNt@...2

Sebagaimana yang telah disebutkan dalam blog yang lepas[ http://balqis93.blogspot.com/2011/01/cint.html  ], cinta mempunyai 7 jenis,iaitu:
* CINTA Al mawaddah
* CINTA Ar-Rahmah
* CINTA Kulfah
* CINTA Al-Mailu
* CINTA Asy-syaghaf
* CINTA Ra'fah
* CINTA Shobhah
Daripada 7 cinta ini,hanya tiga SAHAJA yang dianggap cinta kudus,iaitu:

* CINTA Al mawaddah
* CINTA Ar-Rahmah
* CINTA Kulfah
     Ketiga2 cinta ini dipaparkan oleh AlQuran sebagai cinta yang wujud dalam rumah tangga dan digunakan untuk mendidik pasangan mahupun anak2 untuk mendapatkan ketenteraman duniawi dan kebahagiaan ukhrati.Ini bererti cinta yang murni dan tulus itu hanya mampu dibina setelah berlakunya hubungan ijab dan kabul antara teruna dan dara.Dari situ bermulalah pelayarana dalam embina cinta yang telah disyariatkan syarak.

   Manakala empat yang lain adalah cinta BERNODA.Cinta bernoda adadalah cinta yang tidak wajar dan sangat bertentangan dengan syariat Allah S.W.T.Kempat2 cinta ini adalah cinta luar kawalan dan tidak mempunyai batasan.Paling dibimbangkan ia akan mambawa kepada DOSA serta maksiat yang menyebabkan penyesalan di akhirat nanti.Cinta yang dimaksudkan ialah:
* CINTA Al-Mailu
* CINTA Asy-syaghaf
* CINTA Ra'fah
* CINTA Shobhah
 Persoalan yang perlu REMAJA tanyakan sekarang ialah mana satukah cinta aku?Bagaimana dengan status 'couple' ?Adakah cinta 'couple' ini termasuk dalam cinta kudus ataupun cinta bernoda??ulasannya akan diketahui dalam next blog [pnat la aku asek mnulis je!]

[ bersambung dalam: http://balqis93.blogspot.com/2011/01/cint3.html ]
-QiS-

mutiara kata dari tokoh Islam

ini pun best jugak :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...