balQis Bintulu

My photo
-tempat yang paling tinggi di dunia-, Selangor, Malaysia

sEt dALaM miNdA !

January 4, 2011

KOMPAS CINTA

Ramai yang tahu tentang cinta.Ramai yang tahu menyebut perkataan CINTA, tetapi ramaikah yang tahu apa itu cinta sebenarnya??

T@ND@2 J@TUH CINT@

Menurut hadith,orang yang sedang jatuh cinta lebih cenderung untuk selalu mengingat dan menyebut orang yang dicintainya.

sabda Rasul Allah S.A.W, "barang siapa yang mencintai sesuatu akan kerap menyebut yang dicintainya","barang siapa yang mencintai sesuatu akan menjadi hamba kepada yang dicintainya" ulama memperincikan sabda Nabi SAW bahawa jatuh cinta itu memiliki tiga peringkat:


1-lebih suke berbicara dengan yang dicintai dibandingkan dengan yang lain
Peringkat pertama,apabila anda menyukai sesuatu anda akan sering mengingatinya.ingatan itu akan menyebabkan lisan sering berbicara hal-halmengenainy.Kesukaan tu akan mendorong anda untuk menyimpan segala maklumat yang berkaitan dengan yang dicintai


2-Lebih suke berkumpul dan bersama dengan yang dicintao berbanding dengan yang lain
Apabila anda suka pada sesuatu anda akan pasti senang duduk bersamanya.Sekalipuntanpa bicara @ kata2,perasaan senang itu tetap mengalir dalam tubuh anda.KAN??kerana dekat itu menjadikan anda merasai kewujudan yang dikasihi

3-Lebih suka mengikuti kemahuan yang dicintai
Apabila anda mencintai seseorang anda akan melakukan apa yang disukai kekasih [ jgn nk b0h0ng la! ] Anda langsung tidak mahu melukakannya sekalipun dia tidak berada disisi andaJujur dan ikhlas dalam mencintai sekalipun kekasih tidak melihat apa yang anda lakukan.Ini adalah peringkat tertinggi dan disebut juga sebagai ehsan.Bagi orang yang cinta pada Allah ,maka ia lebih suka berbicara denganNya,membaca firmanNya,lebih suka bercengkerama dengan Allah dalam iktikaf dan lebih suka mengikut perintah Dia daripada yang lain..

Bagaimana dengan diri anda? Nama siapakah yang kerap anda sebut setiap hari?Dengan siapakah anda lebih senang duduk bersama?Keinginan dan larangan siapakah yang selalu anda lakukan?
Allahkah yang dicintai?
manusiakah yang dicintai?
atau nafsukah yang dicintai?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 
[ topik ni lom abeh ag..sambungan de ad kat http://balqis93.blogspot.com/2011/01/cint.html ]
-QiS-



No comments:

mutiara kata dari tokoh Islam

ini pun best jugak :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...